رله ی جریان (Compressor current relay) کلیدی است مغناطیسی شامل سیم پیچ کوچکی که به دور یک محفظه پیچیده شده و داخل یک هسته ی آهنی وجود دارد. قطر سیم پیچ رله متناسب با قدرت کمپرسور انتخاب می شود و چون سیم پیچ رله با سیم پیچ کمپرسور (R) به طور سری در مدار قرار میگیرد دارای تعداد دور کم می باشد تا افت ولتاژ ایجاد نگردد. در داخل رله کلیدی وجود دارد که در حالت عادی اتصال آن باز است که این خود بزرگ ترین عیب رله های جریان است؛ زیرا کلید رله با جریان زیاد راه اندازی وصل می گردد که در لحظه ی بسته شدن کلید جرقه ی نسبتاً شدیدی بین کنتاکت های کلید رله ایجاد می گردد.
نگهداری انواع چیلرجذبی/ چیلرتراکمی / بویلر / هواساز / پمپ / انواع دیگ / موتورخانه استخر /برج خنک کننده / سردخانه/ تعمیر کولرگازی
ما در غرب تهران مستقر هستیم و در نصب ، نگهداری و تعمیر سیستمهای گرمایشی و تهویه مطبوع تخصص داریم اما با وضوح بیشتری می توانیم خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی غرب تهران و خدمات سرویس و نگهداری پکیج را با قیمت مناسب به شهروندان ارائه دهیم. تیم مهندسین ما کاملاً واجد شرایط و به اندازه کافی دارای تجربه و سابقه است که بتوانیم برای نصب کولرگازی در تهران و پمپ آب و سرویس و تعمیرات چیلر جذبی در تهران برای مجتمع های مسکونی خدمات ارائه دهیم
هنگام راه اندازی کمپرسور، به دلیل بالا بودن جریان راه اندازی، درون سیم پیچ رله یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد می شود که در نتیجه ی آن هسته ی آهنی به طرف بالا کشیده شده و کلید رله بسته می شود و کمپرسور شروع به کار می کند. زمانی که جریان کمپرسور به جریان نامی رسید شدت میدان مغناطیسی سیم پیچ رله ضعیف می شود و هسته بر اثر نیروی وزن خود به طرف پایین می آید و کلید رله قطع شده و سیم پیچ کمکی (راه انداز) از مدار خارج میگردد. در شکل ۲۷-۲ مدار الکتریکی رله ی جریان نشان داده شده است
تعمیرکار تاسیسات موتور خانه در تهران
بعد از مطالعه این مطلب، آزمایش سالم بودن کمپرسور بسته را هم بخوانید
شکل 27-2-مدار الکتریکی کمپرسور و رله ی جریان
یک رله از سه ترمینال تشکیل شده است که آن ها را با حروف L، M و S نشان می دهند. ترمینال L محل ورود جریان برق به رله است و ترمینال های M و S به ترتیب به ترمینال های R و S کمپرسور متصل می شوند. در شکل ۲۸-۲ نمای ظاهری رله ی جریان را مشاهده میکنید
شکل ۲۸-۲-رله ی جریان
شکل 29-2 نحوه ی اتصال یک رله ی جریان را به یک کمپرسور بسته نشان می دهد
شکل ۲۹-۲-رلهی استارت (از نوع جریان) با اورلود که روی محفظه ی کمپرسور نصب شده است
شکل ۳۰-۲ برش یک رله ی جریان را نشان می دهد.
شکل 30-2-نمای برش خورده ی یک رله ی جریان
1-8-2-دستور کار شماره ی ۵: آزمایش رله ی جریان
ابزار و وسایل موردنیاز: مولتی متر (اهم متر)، رله ی جریان.
مراحل انجام کار: ابتدا باید دانست، کمپرسورهایی که ترمینال مشترک سیم پیچ آنها (C) رأس بالای مثلث باشد، هنگام نصب و آزمایش رله باید سیم پیچ رله به طرف پایین قرار گیرد. برعکس، کمپرسورهایی که ترمینال مشترک سیم پیچ آن ها (C) رأس پایین مثلث باشد سیم پیچ رله باید به طرف بالا قرار گیرد تا در حالت عادی کلید رله باز باشد.
١- رله را با دست چند دفعه به طرف بالا و پایین تکان دهید تا صدای حرکت آزادانه ی هستهی آهنی شنیده شود.
۲- رله ی جریان را در حالت نصب صحیح در دست بگیرید (طبق توضیح فوق).
۳- سلکتور مولتی متر را در حالت اندازه گیری اهم قرار دهید.
۴- یکی از سیم های رابط اهم متر را به ترمینال L و سیم رابط دیگر را به ترمینال M رله متصل کنید. در صورت سالم بودن سیم پیچ رله و نداشتن قطعی، عقربه ی اهم متر منحرف میگردد و مقدار مقاومت سیم پیچ را نشان می دهد (شکل ۳۱-۲-الف)
۵- یکی از سیم های رابط اهم متر را به ترمینال M و سیم دیگر آن را به ترمینال S رله متصل کنید. در صورت سالم بودن رله در این حالت کلید باز است و عقربه ی اهم متر منحرف نمیگردد (شکل ۳۱-۲-ب). سپس رله را به اندازه ی °۱۸۰ سر و ته کنید. در این حالت بایستی کلید رله وصل و عقربه ی اهم متر منحرف شود (شکل ۳۱-۲-ج).
گزارش کار را در دفتر مخصوص بنویسید و به هنرآموز کارگاه تحویل دهید.
رله ی جریان در وضعیت نصب صحیح
الف) در صورت سالم بودن بوبین رله، عقربه ی اهم متر منحرف می شود.
رله ی جریان در وضعیت نصب صحیح
ب) در صورت سالم بودن کنتاکت (کلید) رله، عقربه منحرف نمی شود.
راهنمای نقشه:
M: ترمینال مربوط به پایانه ی اصلی (رانینگ)
S: ترمینال مربوط به پایانه ی راه انداز (استارت)
L: محل اتصال جریان ورودی به رله
ج) رله ی جریان در حالتی که °۱۸۰ چرخیده است. عقربه منحرف خواهد شد.
پرشین برودت در تعمیر و نگهداری موتورخانه و کلیه تاسیسات حرارتی برودتی به شما مشاوره و خدمات میدهد.
- ۰۰/۰۱/۲۲